maandag 15 september 2008

web 2.0


wat is nu web 2.0
dit is moeilijk om in eigen woorden te vertellen dus heb ik het maar even opgezocht in wikipedia

De term Web 2.0 verwijst naar wat sommigen zien als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web. Volgens sommigen zullen deze uiteindelijk losstaande lokaal geïnstalleerde software overbodig maken.

nou begijpelijke taal toch, maar helaas voor mij niet, dus heb ik even verder gezocht en kwam de volgende omschrijving tegen op: http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentId=6572

Inleiding
De term Web 2.0 is bezig aan een razensnelle opmars, en vele websites claimen dat ze onderdeel zijn van deze nieuwe trend. Maar wat is Web 2.0, en wat karakteriseert deze trend? En nog belangrijker: wat betekent dit voor (nieuwe) internetbedrijven?
Een (poging tot) definitie van Web 2.0
De exacte betekenis van Web 2.0 is nog steeds vaag. Er zijn weliswaar vele pogingen gedaan om de term te definiëren, maar geen enkele poging daartoe bleef onomstreden. De term dook enkele jaren geleden voor het eerst op in een analyse van O´Reilly media (2), bedoeld om het soort websites te beschrijven dat ontstond in de puinhopen van de dotcom-bust. Voor alle duidelijkheid: Web 2.0 betekent iets wezenlijk anders dan Internet 2, een hogesnelheidsversie van ons huidige internet dat momenteel wordt ontwikkeld, en waarvan momenteel voornamelijk nog universiteiten gebruik maken.
Veel omschrijvingen van de term refereren aan een nieuwe generatie websites die veel dynamischer zijn dan hun voorgangers (Web 1.0). In plaats van een 'solitaire webervaring', zoals het lezen van een online krant of catalogus, stellen Web 2.0 websites gebruikers in staat om met elkaar in contact te komen, en zelf te bepalen welk type informatie op welke manier op het computerscherm verschijnt. Web 2.0 maakt gebruik van netwerkeffecten, en daaraan verwant, the wisdom of crowds, jargon dat in zwang is bij de Web 2.0-incrowd, en dat uitgaat van gebruikersbijdragen, en het idee dat een geïnformeerde beslissing die op zoveel mogelijk individuele meningen gebaseerd is, het beste zal zijn. Denk bij typische web 2.0-bedrijfjes aan websites waar mensen hun vakantiefoto's, bookmarks, wensenlijstjes voor cadeaus, recensies van producten en dergelijke met elkaar kunnen delen. Hoe meer mensen hieraan deelnemen, hoe waardevoller de gebruikerservaring (en natuurlijk de website).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

En jij maakte je druk om een woordenteller??!?

katje zei

is wel een heel verhaal, maar het meeste is gecopieerd en geplakt hoor:p